Onderwijs
Panta Rhei is een school voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Dit betekent dat wij leerlingen laten leren en zich laten ontwikkelen vanuit betekenisvolle thema’s die aansluiten bij hun leefwereld. Binnen elk thema doorlopen we een aantal fasen:
Startfase
Het thema begint met startactiviteiten. In deze fase biedt de leerkracht een rijke hoeveelheid leerstof en ervaringen aan, die de leerlingen prikkelen en nieuwsgierig maken naar het onderwerp. Zo bouwen zij kennis op en raken zij betrokken bij het thema.
Tussenfase
In de tussenfase worden leerlingen uitgenodigd om actief mee te werken, mee te denken en mee te praten. Zij krijgen ruimte voor spelactiviteiten (in de onder- én bovenbouw) en onderzoeksactiviteiten (in alle groepen). Spel en onderzoek zijn belangrijke manieren waarop kinderen de wereld om zich heen begrijpen en ermee in interactie treden. Op die manier verdiepen zij zich verder in het thema.
Eindfase
In de eindfase presenteren en evalueren leerlingen samen met de leerkracht wat zij hebben geleerd. Dit kan op uiteenlopende manieren, zoals een tentoonstelling, een presentatie of een gezamenlijke afsluitende activiteit.
Door op deze manier te werken, leren kinderen niet alleen de aangeboden leerstof, maar ontwikkelen zij ook vaardigheden die hen helpen in hun verdere schoolloopbaan en daarbuiten: samenwerken, zelfstandig werken, initiatief nemen, probleemoplossend denken en reflecteren.
Methodes en bronnen
Op Panta Rhei gebruiken wij vaste methodes voor rekenen en spelling. Voor de andere vakgebieden ontwikkelen wij het onderwijs zelf, waarbij we gebruikmaken van methodische bronnenboeken en andere materialen. De methodes worden niet altijd chronologisch gevolgd, maar dienen als hulpmiddel en inspiratiebron. Op die manier sluiten we beter aan bij de onderwijsbehoeften van de groep en bij de thema’s die centraal staan.